ဣေႁႏၵရွင္
*******
မိန္းမတို႔ဣေႁႏၵေရႊေပးလို႔မရ ဆိုတာပဲရွိၿပီး ေဟာက်္ားတို႔ဣေႁႏၵ ေရႊေပး
လို႔မရ ဟုမေျပာၾကေတာ့ ဣေႁႏၵဆိုလ်င္ မိန္းမေတြနဲ႔သာဆိုင္သလို
ထင္ေနၾကသည္။အမွန္ေတာ့ဣေႁႏၵဟူသည္ အားလုံးနဲ႔ဆိုင္ေသာ
အရာျဖစ္သည္။မိန္းမသဘာဝကို ဣတၳိေႁႏၵဟုဆို၍ မိန္းမတို႔သဘာဝ
တြင္အစိုးရသည့္သေဘာကိုဆို၏။ေယာက်္ားသဘာဝကိုေတာ့
ပုရိသိေႁႏၵဟုဆို၍ ေယာက်္ားတို႔သဘာဝကိုအစိုးရသည့္သေဘာျဖစ္၏။
ေယာက်္ားမိန္းမ ထင္ရွားေအာင္ကြဲျပားေစေသာအမူအက်င့္ေတြကိုပင္
ဘာဝဣေႁႏၵဟုဆိုရ၏။နပုန္း၊ပ႑ဳတ္၊ဥဘေတာစသည္ျဖင့္လိင္ခ်ိဳ႕ယြင္း
လာသူေတြကိုေတာ့ ဘာဝဣေႁႏၵ ခ်ိဳ႕သည္ဟုဆိုရေပမည္။ဣေႁႏၵဟူ
သည္ အစိုးရျခင္းသေဘာျဖစ္၏။အစိုးရသည္ဆိုရာ၌ဆိုင္ရာ႒ာနမွာသာ
အစိုးရျခင္းျဖစ္သည္။မ်က္စိပသာဒသည္ ျမင္ျခင္းကိစၥ၌အစိုးရ၍
စကၡဳေႁႏၵဟုဆိုရ၏။ၾကားျခင္းကိစၥ၌ ေသာတပသာဒသည္အစိုးရ၍
ေသာတိေႁႏၵ။နံျခင္းကိစၥ၌ ဃာနပသာဒသည္အစိုးရ၍ ဃာနိေႁႏၵ။
အရသာသိျခင္းကိစၥ၌ ဇိဝွာပသာဒသည္အစိုးရ၍ ဇိဝိေႁႏၵ။ထိျခင္းကိစၥ၌
ကာယပသာဒသည္ အစိုးရ၍ ကာယိေႁႏၵ။သိျခင္းကိစၥ၌ မေနာသည္အစိုး
ရ၍ မနိေႁႏၵ။ ျမင္။ၾကား၊နံ၊စား၊ထိ၊ေတြးကိစၥတိုု႔သည္ လူတို႔လုပ္ေသာ
ကိစၥျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ဣေႁႏၵသည္လူတိုင္းနဲ႔ဆိုင္၏။ထိုကိစၥေတြေၾကာင့္
ပင္ ကုသိုလ္ အကုသိုလ္ေတြျဖစ္လာရ ဣေႁႏၵဆိုတာကိုမ်ားစြာ
သေဘာေပါက္ဖို႔လို၏။
ဣေႁႏၵေတြကို မညွိတတ္လ်င္ ျမင္တိုင္းျမင္တိုင္းအကုသိုလ္ျဖစ္ေပမည္။
ၾကားတိုင္းၾကားတိုင္း။နံတိုင္းနံတိုင္း၊စားတိုင္းစားတိုင္း၊ထိတိုင္းထိတိုင္း၊
ေတြးတိုင္းေတြးတိုင္းအကုသိုလ္သေဘာကိုမလြန္ဆန္ႏိုင္ေပ။
ျမင္တိုင္းငါ။ၾကားတိုင္းငါ။နံတိုင္းငါ။စားတိုင္းငါ။ထိတိုင္းငါ။ေတြးတိုင္းငါ။
ကိစၥတိုင္းကိုငါလို႔ ထင္ေနမိျခင္းကပင္လ်င္ အကုသိုလ္ျဖစ္ဖို႔ ပို၍
လမ္းသာ၏။ပါပသၼႎ ရမတိ မေနာ အရပင္ မိမိတို႔ရဲ႕ မနိေႁႏၵက
ကိေလသာလက္ေအာက္ျပားျပားေမွာက္ေနၿပီးျဖစ္၏။ေမွာက္ေနတာကို
လွန္ဖို႔ရာကလည္း ထိုဣေႁႏၵတို႔ကိုညိွယူမွသာျဖစ္မည္။ညိွဆိုရာ၌လည္း
ျမင္တိုင္း၊ၾကားတိုင္း။နံတိုင္း။စားတိုင္း၊ထိတိုင္း၊ေတြးတိုင္းမွာ အကုသိုလ္
မျဖစ္ဖို႔ သီလျဖင့္ထိန္းရ၏။သမာဓိျဖင့္ထိန္းရ၏။ပညာျဖင့္ထိန္းရ၏။
ထႂကြလုံ႔လရွိျခင္း၊မေမ႔မေလ်ာ့ျခင္း၊သီလေစာင့္စည္းျခင္း၊
ဣေႁႏၵတို႔ကိုဆုံးမျခင္းႏွင့္ျပည့္စုံေသာပညာရွိသည္ သံသရာတည္းဟူ
ေသာသမုဒၵရာ၌ အရဟတၱဖိုလ္တည္းဟူေသာ မွီခိုရာကြ်န္းကိုျပဳလုပ္ရာ
၏။ထိုကြ်န္းကို ကိေလသာေရအလ်ဥ္သည္မဖ်က္စီးႏိုင္ေတာ့ၿပီဟူ၍
ဘုရားရွင္လည္းဆုံးမေတာ္မူၿပီးျဖစ္၏။ဣေႁႏၵတို႔ကိုမွမထိန္းလ်င္
ေလးၾသဃ ဝဲဇလုတ္ မွာနစ္ျမဳပ္ရမည္။သံသရာ ေထာင္အခ်ဳပ္မွာလည္း
အေႏွာင္အတုပ္ခံရမည္။ထိုအခါ ျမတ္ေသာပန္းတိုင္လည္းေပ်ာက္၍
မမွားသင့္ေသာအမွား မမိုက္သင့္ေသာအမိုက္ေတြလုပ္မိရင္း
မိုက္မလင္းတဲ႔ အမိုက္မင္းေတြျဖစ္ေနဦးမည္။မိုက္ေနတာေတြမလင္း
သည့္အခါ အၿမိဳက္နိဗၺာန္အတြင္းလည္းဘယ္ေတာ့မွခ်ဥ္းႏိုင္မည္
မဟုတ္ေခ်။
ဣေႁႏၵတို႔ကိုေစာင့္စည္းျခင္း၌သီလျဖင့္ေစာင့္စည္းသည္ဆိုျငား ငါးပါး၊
ရွစ္ပါး၊ကိုးပါး၊ဆယ္ပါးျဖင့္ေစာင့္စည္းျခင္းကား ကံေပၚသီလျဖစ္၍
နိဗၺာန္ မဂ္ဖိုလ္ကိုရဖို႔ခက္၏။ဣႁႏၵိယသံဝရသီလသည္သာ နိဗၺာန္မဂ္ဖ္ုလ္
နဲ႔ပို၍နီးကပ္ေသာသီလျဖစ္သည္။သီဟိုဠ္ေခတ္က ကုရ႑ကလိုဏ္ဂူ
တြင္ စိတၱဂုတၱမေထရ္အရွင္သီတင္းသုံး၏။တစ္ခါ၌ အာဂႏၲဳရဟန္း
ေတာ္ေတြလာေတာ့ ေက်ာင္းစဥ္လွည့္လည္ၾကည့္ရႈၾကရင္း
မေထရ္အရွင္ျမတ္ႀကီးသီတင္းသုံးရာလိုဏ္ဂူသို႔ေရာက္လာၾက၏။လိုဏ္
ဂူတြင္ ဘုရားခုနစ္ဆူတို႔၏ေတာထြက္ခန္းေတြကိုအဆန္းတက်ယ္ေရး
ဆြဲထားေလသည္။အရွင္ဘုရား သီတင္းသုံးရာလိုဏ္ဂူ၌ ေရးျခယ္ထား
သည့္ ေတာထြက္ခန္းရုပ္ပုံေတာ္မ်ားသည္အင္မတန္ႏွစ္သက္ဖြယ္
ေကာင္းသည္ဟုေလွ်ာက္ထားၾက၏။မေထရ္အရွင္ျမတ္က
ငါ့ရွင္တို႔ ငါသည္ အႏွစ္ေျခာက္ဆယ္ေက်ာ္ ဒီလိုဏ္ဂူမွာသီတင္းသုံးခဲ႔
ေသာ္လည္း ပန္းခ်ီေဆးေရးရုပ္မ်ားရွိမွန္းမသိခဲ႔။အခုမွ မ်က္စိအျမင္စူးရွ
သည့္ ငါ့ရွင္တို႔ေျပာျပ၍ သိရ၏။မေထရ္ျမတ္ႀကီးကား အႏွစ္ေျခာက္
ဆယ္ေက်ာ္သီတင္းသုံးခဲ႔ေသာ္လည္း စကၡဳေႁႏၵကိုေစာင့္စည္းသျဖင့္
လိုဏ္ဂူကို တစ္ခါမွေမာ္မၾကည့္ဘူးေပ။လိုဏ္ဂူေရွ႕မွာလည္းကံ႔ေကာ္ပင္
ႀကီးတစ္ပင္ရွိရာ တစ္ခါမွေမာ္မၾကည့္။ကံ႔ေကာ္ဝတ္ဆံေတြေျမႀကီးေပၚ
ေႂကြက်မွသာ ကံ႔ေကာ္ပင္ႀကီးပြင့္မွန္းသိ၏။ထိုမွ်ဣေႁႏၵကိုေစာင့္၏။
မ်က္စိ၊နာ၊ႏွာေခါင္း၊လွ်ာ၊ကိုယ္၊စိတ္မွ အကုသိုလ္ျဖစ္မွာေၾကာက္၍
သတိျဖင့္ ပိတ္ဆို႔ေစာင့္စည္းေနျခင္းျဖစ္သည္။ဒြါရေျခာက္ပါးမွေန၍
အကုသိုလ္မျဖစ္ေအာင္ေစာင့္စည္းျခင္းကိုပင္ ဣႁႏၵိယသံဝရသီလကို
ေစာင့္စည္းျခင္းဟုေခၚ၏။မေထရ္ျမတ္ကိုၾကည္ညိဳလြန္း၍ရွင္ဘုရင္က
ပင့္ေသာ္လည္းမႂကြေပ။ေနာက္ဆုံး အရွင္ျမတ္မႂကြလာလ်င္
သားမိခင္မ်ား ႏို႔မတိုက္ရဟု အတင္းပင့္ေတာ့မွ သနားေသာစိတ္ျဖင့္
နန္းေတာ္ကိုႂကြေလသည္။ွနန္းေတာ္ေရာက္ေတာ့လည္း ရွင္ဘုရင္က
ရွိခိုးလ်င္ ဘုရင္ႀကီးက်န္းမာခ်မ္းသာပါေစဟုဆုေပး၏။မိဖုရားမ်ားရွိခိုး
ေတာ့လည္း ဘုရင္ႀကီးက်န္းမာခ်မ္းသာပါေစဟုဆုေပး၏။ဘယ္သူက
ရွိခိုး ရွိခိုး ဘုရင္ႀကီးက်န္းမာခ်မ္းသာပါေစဟုသာဆုေပးေတာ္မူ၏။
အရွင္ျမတ္၏ ႏွလံုးသြင္းကား ေယာက်္ားမိန္းမမရွိ။ရွင္ဘုရင္ဆိုေသာ
အာရံုတစ္ခုတည္းကိုသာအာရံုျပဳ၍ ဆုေပးေနျခင္းျဖစ္၏။
မေထရ္ျမတ္၏အေၾကာင္းကိုဖတ္ရေတာ့ မ်က္စိအစာေကြ်းတယ္ဆိုၿပီး
မ်က္စိကို ကိေလသာအစာေတြေကြ်းရင္း အကုသိုလ္တရိပ္ရိပ္တက္ေန
ေသာမိမိ၏အျဖစ္ကိုမ်ားစြာရွက္မိေလသည္။မ်က္စိေလးတစ္လံုးေတာင္
ဖြင့္တတ္ဖို႔မလြယ္ပါလားဟူ၍လည္း သတိျပဳမိ၏။မ်က္စိနဲ႔အဆင္းတိုက္
ေတာ့လည္း ရာဂပုတၱံ။နားနဲ႔အသံတိုက္ေတာ့လည္း ရာဂပုတၱံ။ႏွာေခါင္း
နဲ႔အနံ႔တိုက္ေတာ့လည္း ရာဂပုတၱံ။ကိုယ္နဲ႔ထိေတြ႔စရာ ေတြ႔ထိေတာ့
လည္းရာဂပုတၱံ။စိတ္ထဲမွာေတြးေနေတာ့လည္း ရာဂပုတၱံ။ထိတိုက္လာ
တိုင္း ရာဂဆိုေသာသားေတြသာေပါက္ပြားသလိုျဖစ္ေနသျဖင့္
ဓမၼဟူေသာသားေလးေပါက္ဖြားဖို႔မရွိပါေခ်။ဓမၼသားေလးေပါက္ပြားဖို႔ဆို
လ်င္ သဒၶိေႁႏၵ၊ ဝီရိယိေႁႏၵ၊ သတိေႁႏၵ၊ သမာဓိေႁႏၵ၊ ပညိေႁႏၵဟူေသာ
မဂၢင္ဣေႁႏၵေတြေစာင့္စည္းဖို႔လို၏။ထိုဣေႁႏၵငါးပါးသည္ဣေႁႏၵအျဖစ္မွ
သည္ ဗိုလ္အျဖစ္သို႔ေရာက္ၿပီဆိုပါက မဂ္ဖိုလ္သည္ေဝးေတာ့မည္
မဟုတ္ေပ။ဣေႁႏၵအျဖစ္ဒြါရေျခာက္ပါးမွာအစိုးရလာလ်င္ ဗိုလ္အျဖစ္
ကိုေရာက္ပါက ကိေလသာအာရံုတိုင္းကို အရံႈးမေပးေတာ့ဘဲ
ကုသိုလ္ျဖစ္ေအာင္ႏွလုံးသြင္းတတ္လာမည္ျဖစ္၏။တကယ္တမ္းမွာ
လည္း ကိေလသာနဲ႔စစ္ခင္းရသည့္ပြဲမွာ သဒၶါဗိုလ္၊ဝီရိယဗိုလ္၊သတိဗိုလ္၊
သမာဓိဗိုလ္၊ပညာဗိုလ္ဆိုေသာဗိုလ္ငါးေယာက္ကိုေခါင္းေဆာင္တင္
ပါမွ ဓမၼေအာင္ပြဲကိုေဆာင္ႏိုင္ေပမည္။ဓမၼေအာင္ပြဲကိုလည္း ထိုသို႔
ေသာဣေႁႏၵရွင္မ်ားသာလ်င္ ေအာင္ရိုးျဖစ္၏။ဣေႁႏၵမဲ႔သူတိုင္းက
ေတာ့ ကိေလသာလက္ခ်က္ျဖင့္ နစ္ရသည္ခ်ည္းသာ။
သဒၶါဗိုလ္ဆိုတာက တရားလုပ္ငန္း၌ လူေသရင္ေသ မေသရင္တရားရ
ေအာင္လုပ္မယ္ဆိုေသာစိတ္ဓာတ္မ်ိဳးျဖစ္၏။ဝီရိယဗိုလ္က တရားအလုပ္
၌ ရႈမွတ္ရမည့္အာရံုကေန စိတ္ကေလးလြတ္ထြက္မသြားေအာင္
အားထုတ္သည့္ ထက္သန္ေသာစိတ္ဓာတ္မ်ိဳးျဖစ္၏။သတိဗိုလ္ဆိုတာ
က်ေတာ့ ရုပ္အာရံုပဲျဖစ္ျဖစ္ နာမ္အာရံုပဲျဖစ္ျဖစ္ ရႈမွတ္ရမည့္အာရံုကို
အမိဖမ္းႏိုင္ေသာစိတ္မ်ိဳးျဖစ္၏။သမာဓိဗိုလ္သည္ ဖမ္းမိထားေသာ
အာရံုကို လြတ္ထြက္မသြားေအာင္ စူးစူးစိုက္စိုက္ တုပ္ခ်ည္ေပးေသာ
စိတ္မ်ိဳးျဖစ္၏။ပညာဗိုလ္သည္ကား တုပ္ခ်ည္မိထားေသာအာရံုကို
မျမဲ ဆင္းရဲ သေဘာပဲဟု ပိုင္းျခားႏိုင္ေသာစိတ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။
ထိုဗိုလ္ငါးပါးအားေကာင္းပါမွလည္း သတိပ႒ာန္အားေကာင္းလာမည္
မုခ်ျဖစ္၏။အာရံုတို႔၏သေဘာအမွန္ကို ပညာဗိုလ္ျဖင့္ပိုင္းျခားႏိုင္လာ
သည့္အခါ ျမင္တာငါ။ၾကားတာငါ။နံတာငါ။စားတာငါ။ထိတာငါ။သိတာ
ငါဆိုသည့္ ဒိ႒ိအျမင္ေတြကင္းလာမွာျဖစ္သည္။အျမင္မွားေတြေနရာ၌
ျမင္တာလည္း ရုပ္နာမ္သေဘာပဲ။ၾကားတာလည္းရုပ္နာမ္သေဘာပဲ
ဟူ၍ ဒိ႒ိကင္းေသာအျမင္ကိုရလာေပမည္။ေဖာက္ျပန္တာနဲ႔ ခံစားတာပဲ
ရွိသည့္ ရုပ္နာမ္တို႔၏ အမွန္သေဘာကို ေတြ႔လာသိလာသည္ႏွင့္
ဓမၼ၏ တကယ့္ အႏွစ္သာရ ဝိမုတၱိရသကို ခံစားလာရမည္သာျဖစ္၏။
အာရံုတို႔၏ အမွန္သေဘာကို မသိႏိုင္သည့္အခါ ဣေႁႏၵမဲ႔သူတို႔က
ဒိ႒ိျဖင့္ခံစား၏။ရာဂျဖင့္ခံစား၏။အာရံုတို႔၏ သေဘာအမွန္ကိုသိသည့္
ဣေႁႏၵရွင္တို႔ကား အာရံုတိုင္းကို ပညာျဖင့္ခံစားၾက၏။ဣေႁႏၵရွင္တို႔၏
မွီခိုရာပညာကြ်န္းသာယာႀကီးကား ကိေလသာေရအလ်ဥ္တို႔
ဘယ္ေတာ့မွတိုက္စားႏိုင္ျခင္းမရွိေတာ့ပါေပ။ထိုသည္ပင္ ဣေႁႏၵရွင္
တို႔၏ ဓမၼေအာင္ပြဲ။ကိေလသာေအာင္ပြဲပင္ မဟုတ္ပါသေလာ။
သုခီ အတၱာနံ ပရိဟာ ရႏၲဳ။
0 comments:
Post a Comment