Saturday, December 17, 2016

ဗိုလ္ငါးပါးႏွင့္တဏွာတုိ႔၏စ႐ိုက္

ဗိုလ္ငါးပါးႏွင့္တဏွာတုိ႔၏စ႐ိုက္
အၿမဲတေစ တရားအားထုတ္ေနသူတို႔တြင္ ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထရွိသည့္ သေဘာတစ္ခုရွိပါသည္။
၄င္းမွာ တရားအားထုတ္သည့္အေပၚ၌ ၿငီးေငြ႕သြားျခင္း၊ တရား႐ႈ႕မွတ္မႈကိုဆက္လက္၍ မလုပ္လိုေတာ့ျခင္းပင္။ ဤသည္မွာ အစဥ္တစိုက္အာ႐ုံစိုက္လြန္းသျဖင့္ အာ႐ုံေညာင္းသြားဟန္တူပါသည္။
စိတ္၏သဘာ၀မွာ အေျပာင္းအလဲကိုမွ ႀကိဳက္တတ္သည့္သေဘာရွိပါသည္။
ပံုမွန္အားျဖင့္စိတ္သည္ အာ႐ုံတစ္ခုေပၚ၌ ၾကာၾကာေနေလ့မရွိပါ။
ဟုိေျပာင္း သည္လြင့္ ဟိုလြင့္ သည္ေျပာင္းတတ္သည္မွာ စိတ္၏ဗီဇ႐ုပ္ပင္ျဖစ္သည္။
ထိုသို႔ဗီဇ႐ုပ္ရွိသူကို ႐ႈမွတ္စရာအာ႐ုံတစ္ခုေပၚ၌ ေနခိုင္းေသာအခါ ပထမပိုင္း သတိခပ္တင္းတင္းထားခ်ိန္၌ သူ႔ခမ်ာအာ႐ုံေပၚ၌ မေနခ်င့္ေနခ်င္ေနရပါေတာ့သည္။
သို႔ေသာ္ သူကအၿမဲတေ၀ အကြက္ေခ်ာင္းေနသူတည္း။
သူ႔ကိုထိန္းခ်ဳပ္ထားေသာ သတိ၏ ဟာကြက္၊ အလစ္အငိုက္ကို အၿမဲေစာင့္စားေနသူတည္း။
သတိကလည္း ၀ီရိယ၏ အကူအညီျဖင့္ စိတ္ကို႐ႈမွတ္ခိုင္းထားေသာအာ႐ုံေပၚ၌ အၿမဲေနေစသည္။
သတိႏွင့္၀ီရိယတို႔လည္ပင္းဖက္ လက္ခ်င္းယွက္ထားေလလွ်င္စိတ္သည္ လြင့္ထြက္ဖို႔အခြင့္အေရးမရေတာ့ ၀ီရိယက တြန္းတင္ေပး၊ သတိက ထိန္းခ်ဳပ္ေပး။
ထိုအခါစိတ္သည္ လြင့္ထြက္ဖို႔အခြင့္အေရးမရေတာ့ သည့္အတူတူ ႐ႈမွတ္စရာအာ႐ုံေပၚေနရင္း ႐ႈမွတ္ေနရေတာ့သည္။
သတိ၊၀ီရိယတို႔စြမ္းအားျဖင့္ ႐ႈမွတ္ရဖန္မ်ားေသာအခါ သတိ၊ ၀ီရိယတို႔၏ မိတ္ေဆြျဖစ္ေသာ သမာဓိသည္ ဘာသိဘာသာေန၍ မရေတာ့။
သတိ၊ ၀ီရိယတို႔ကို ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးဖို႔ ေရာက္လာရျပန္သည္။
သမာဓိေရာက္လာသည္ႏွင့္ ႐ႈမွတ္မႈသည္ ပိုမိုစူးစိုက္လာသည္။ သြားၿပီ။
စိတ္သည္ ဘယ္လိုမွအခြင့္အလမ္းမသာေတာ့။ သို႔ေသာ္လည္း သူသည္ ေမွ်ာ္လင့္ေနဆဲ။
သတိ၊ ၀ီရိယ၊ သမာဓိတို႔ ဘယ္အခ်ိန္မွာ အစည္းျပယ္ၾကေလမည္နည္း။
ဘယ္အခ်ိန္မွာ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး မေခၚႏိုင္ေျပာႏုိင္ ျဖစ္ၾကမည္နည္း။
အမိန္႔မနာခံခ်င္ေသာစိတ္တြင္ အားကိုးစရာ၊ ေမွ်ာ္လင့္စရာ၊ အေဖာ္ေကာင္းႀကီး တစ္ဦးရွိေနပါသည္။
သူကားအျခားမဟုတ္။ ကာယကံရွင္ျဖစ္သူကိုယ္တုိင္ဘ၀သံသရာတစ္ေလွ်ာက္လံုး တယုတယကိုင္တြယ္ထိန္းသိမ္းအသံုးျပဳလာခဲ့ေသာ ´တဏွာ´။
စြဲလမ္းမႈ`တဏွာ´ႀကီးက အေ၀းမွေစာင့္ၾကည့္ေနသည္။ သူကအားေကာင္းသည္ အရွိန္ျပင္းထန္သည္။ သတိ၊ ၀ီရိယ၊ သမာဓိတို႔ေၾကာင့္ မ႐ႈ႕မလွအခိုင္းခံေနရသည္။
သူ႔ဘက္ေတာ္သား`စိတ္´ကိုဘယ္လုိအကူအညီေပးမည္ကို အႀကံထုတ္ေနသည္။ နည္းလမ္းရွာေနသည္။
ထိုအခ်ိန္တြင္ သတိ၊ ၀ီရိယ၊ သမာဓိ တုိ႔သည္ စည္းလံုးညီညြတ္စြာျဖင့္ ကိုယ့္တာ၀န္ကိုယ္ေဆာင္ရြက္ေနလွ်င္ သူသည္လည္း အႀကံအိုက္၍ လက္ပိုက္ၾကည့္ေနရမည္သာ။
သတိ၊ ၀ီရိယ၊ သမာဓိတို႔၏ စည္းလံုးညီညြတ္အားပိုမိုခိုင္မာေတာင့္တင္းလာလွ်င္မူ ေပၚနိုင္ခဲသည့္ လာခဲလွသည့္ မိတ္ေဆြႀကီးတစ္ဦးလည္း ထပ္မံေရာက္ရွိလာေပမည္။
သူကား `ပညာ´...။
`ပညာ´သည္ သတိ၊ ၀ီရိယ၊ သမာဓိ တို႔၏လုပ္ပံုကိုင္ပံု၊ စည္းလံုးညီညြတ္ပံု၊ လုပ္နည္းကိုင္နည္းစံနစ္စသည္တို႔ကို တြက္ဆလ်က္ေစာင့္ၾကည့္ေနသူတည္း။
သူက သတိ၊ ၀ီရိယ၊ သမာဓိတု႔ိ၏ မိတ္ေဆြႀကီးျဖစ္ေသာ္လည္း သူ႔မိတ္ေဆြေတြ၏အေျခအေနကို အၿမဲတမ္းေစာင့္ၾကည့္ေနတတ္သည္။
အေျခအေနေကာင္းမွ စိတ္ခ်ရေလာက္ေသာအေျခအေနရွိမွ လက္ရွိလုပ္ေဆာင္ခ်က္ကို အရွိန္အဟုန္ျမွင့္တင္ဖို႔ေရာက္လာတတ္သည္။
တစ္နည္းအားျဖင့္`သူ´သည္ ဉာဏ္ႀကီးသည္၊ တန္ဖိုးျမင့္သည္၊ အရာရာကိုအလြယ္တကူလက္မခံတတ္။
အၿမဲတမ္းခ်င့္ခ်ိန္၊ ေ၀ဖန္၊ တိုင္းထြာ၊ ဆံုးျဖတ္ေလ့ရွိသည္။
သူေစာင့္ၾကည့္ေနပံုႏွင့္တဏွာေစာင့္ၾကည့္ေနပံုတို႔မွာ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ရည္ရြယ္ခ်က္မတူ။
သူက သတိ၊ ၀ီရိယ၊ သမာဓိတို႔ကို စြမ္းအားျပည့္ကူညီဖို႔၊ လုပ္ငန္း၏မရွိန္အဟုန္ျမွင့္တင္ဖို႔ လုပ္ငန္းထဲမွေနာက္ထပ္ ေတြ႕ျမင္စရာမ်ားကို အထုပ္ျဖည္ျပဖို႔ျဖစ္သည္။
တဏွာကေတာ့သည္လိုမဟုတ္၊ သတိ၊ ၀ီရိယ၊ သမာဓိတို႔၏ စည္းလံုးညီညႊတ္မႈကို ၿဖိဳခြဲဖို႔။
လုပ္ငန္းအရွိန္အဟုန္ရပ္တံ့သြားဖို႔၊ ဖ်က္ဆီးပစ္ဖို႔၊ သူတြန္းလွန္ရန္ခက္ခဲသည့္ `ပညာ´ ေရာက္မလာဖို႔ ျဖစ္သည္။ ပညာေရာက္လာၿပီဆိုလွ်င္ သူ႔အတြက္ အခြင့္မသာေတာ့ေပၿပီ။
သူ႔ဘက္ေတာ္သားစိတ္ကို သူခုိင္း၍ မရေတာ့ၿပီ။ အသံုးျပဳ၍မရေတာ့ၿပီ။ `ပညာ´၏လက္သို႔ ၀ကြက္အပ္လိုက္ရေတာ့မည္။ ဒါကိုသူမလိုလား။ ထို႔ေၾကာင့္သူကလည္း သူ႔စြမ္းရည္ကို အစြမ္းကုန္ထုတ္သံုးေတာ့သည္။
သည္ေနရာတြင္အေရးႀကီးလာေလၿပီ။ တဏွာ၏ပညာ၀င္ေရာက္မကူညီႏုိင္ေရးစြမ္းေဆာင္ခ်က္ႏွင့္ ပညာ၏တဏွာ၀င္ေရာက္မဖ်က္ဆီးႏို္င္ေရးစြမ္းေဆာင္ခ်က္တို႔သည္ တိုက္ပြဲလြင္ျပင္တစ္ခုသဖြယ္ျဖစ္လာသည္။
ပညာႏွင့္တဏွာသည္ သတိ၊ ၀ီရိယ၊ သမာဓိတို႔၏ လုပ္ငန္းခြင္သို႔မေရာက္မီကပင္ အားၿပိဳင္မႈေတြ ျဖစ္ႏွင့္ၾကၿပီ။ တိုက္ပြဲေတြစႏွင့္ၾကၿပီ။ တိုက္ပြဲအရွိန္အဟုန္က ျပင္းထန္လွသည္။ လုပ္ငန္းခြင္သို႔ပင္ ႐ိုက္ခတ္လာသည္။
ေဟာ သတိ၊ ၀ီရိယ၊ သမာဓိတို႔ကို လုပ္ငန္းခြင္ထဲသို႔ တစ္ေယာက္ၿပီးတစ္ေယာက္ပို႔ေပးခဲ့သူလည္း ေအးေအးေဆးေဆးေန၍ မရေတာ့။ သူပင္လွ်င္ သက္၀င္ႏုိးၾကားလာရၿပီ။ သူကား `သဒၶါ´ ....။
သဒၶါ၊ ၀ီရိယ၊ သတိ၊ သမာဓိ မိတ္ေဆြညီေနာင္ေလးဦးတို႔သည္ လက္တြဲမျဖဳတ္စတမ္း ခုိင္မာေသာ သံႏၷိ႒ာန္မ်ားျဖင့္ ေရွ႕သို႔အေရာက္လွမ္းၾကစမ္း။
ေလမုန္တိုင္းေတြတိုက္ေနၿပီ၊ ေလျပင္းေတြေမႊ႕ရမ္းေနၿပီ၊ သူတို႔ထံပါးသုိ႔ တဏွာႏွင့္ပညာ ဘယ္သူေရာက္လာမည္လဲ။ သူတို႔၏စည္းလံုးညီညြတ္ေသာ စြမ္းအားအေပၚ မူတည္ေနသည္။ ေရပက္မ၀င္ေအာင္စည္းလံုးထားမွ။
တစ္နည္းအားျဖင့္ အမွတ္ကိုစိတ္ေနမွ။ ဟာကြက္မရွိေအာင္ကို စိတ္ေနမွ။ ပယ္ေပါက္ကေလးမရွိေအာင္ကိုပင္ `ေစ့´ေနမွစိတ္သည္ မွတ္စိတ္အျဖစ္ တစ္ဆက္ဆစ္စပ္တည္းရွိေနမွ။
သံသရာထဲဆက္လက္ဆြဲေခၚမည့္သူႏွင့္ သံသရာထဲမွ ဆြဲထုတ္ယူမည့္သူ၊ ဘယ္သူအႏုိင္ရမည္လဲ။ သည္ေနရာအေရာက္တြင္ တရားအားထုတ္ေနသည့္ေယာဂီတို႔သည္ လန္၍က်စၿမဲ။ ေနာက္သို႔ျပန္ဆုတ္ၾကစၿမဲ။ တိုက္ပြဲအရွိန္အဟုန္ျပင္းထန္သည္ကိုး။ ေသမွာစိုးရိမ္သျဖင့္ ပုန္းစရာ၊ ကြယ္စရာေနရာရွာၾကစၿမဲကိုး။ ဒါဆိုလွ်င္ `တဏွာ´အဖို႔ကေတာ့ အကြက္ေကာင္းဆိုက္ေလၿပီ။ ေသမွာစိုးရိမ္စိတ္၀င္လာသူကို တဏွာသည္ ျဖားေယာင္း၍ ရသြားေပၿပီ။ ပြင့္သြားၿပီ။ ယိုေပါက္တစ္ခု။
၀င္လာၿပီ `တဏွာ´
ပ်က္ျပယ္ၿပီ `သတိ´
ေလ်ာ့သြားၿပီ `၀ီရိယ´
ေလ်ာ့သြားၿပီ `သမာဓိ´
က်သြားၿပီ `သဒၶါ´
၀င္၍မရေတာ့ၿပီ `ပညာ´
ေနာက္ဆံုးတြင္ ေသမွာစိုးရိမ္သူသည္ လတ္တေလာသာယာမႈကိုေပးတတ္သည့္ တဏွာ၏ ေခၚရာေနာက္သို႔ လုိက္သြားရင္းကပင္ ေသရျပန္ေပၿပီ။
သံသရာထဲတြင္ တစ္ဘ၀ တစ္ခႏၶာ တစ္ေလာင္းျဖစ္ရျပန္ဦးမည္။ ပညာ၏ေခၚရာလုိက္ပါလွ်င္ တစ္နည္းအားျဖင့္ ပညာ၀င္လာေအာင္ သည္းခံေစာင့္ဆိုင္းေနလွ်င္ ပညာ အားေကာင္းလာသည္အထိေတာင့္ခံေနလွ်င္ သည္တစ္ခါတည္းေသရေပမည္။
သည္ေနရာတြင္ ခံႏုိင္ရည္ဇြဲအေရးႀကီးသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ `သည္းခံလွ်င္နိဗၺာန္ေရာက္သည္´ဟုဆိုစကားေလးရွိခဲ့သည္ မဟုတ္လား။
`ဗုိလ္´ဟူသည္ ဦးစီးဦးေဆာင္ျပဳလုပ္တတ္ေသာသေဘာ။ ဓမၼခရီးအစတြင္ သဒၶါသည္ အေျခခံအက်ဆံုးႏွင့္အေရးအႀကီးဆံုးျဖစ္သည္။ သူႏွင့္မစလွ်င္ေနာက္ဆက္တြဲမည္သည့္ဗိုလ္မွ်ေပၚလာႏုိင္မည္မဟုတ္။
သူ႔ေၾကာင့္သူ၏အစပ်ဳိးမႈေၾကာင့္ သံကြင္းဆက္သလိုဆက္တိုက္ေပၚလာေသာ ၀ီရိယ၊ သတိ၊ သမာဓိ၊ ပညာဗိုလ္မ်ား တစ္နည္းအားျဖင့္ သဒၶါကို အစပ်ဳိးယမ္းဟုေခၚ၍ ရႏိုင္သည္။ တစ္ခုေတာ့ရွိသည္။ သူကစၿပီးသည္ႏွင့္ `ငါလုပ္ေပးခဲ့ၿပီးၿပီေလ´ဟုဆိုကာ ခပ္ခြါခြါေနရစ္တတ္သည္။
သူပ်ဳိးေပးလုိက္သည့္ယံုၾကည္ခ်က္အတိုင္း ၀ီရိယဗိုလ္က အားႀကိဳးမာန္တက္လုပ္၊ သတိဗိုလ္က ေစ့ေစ့စပ္စပ္ၾကည့္၊ သမာဓိဗိုလ္ကစူးစူးစိုက္စုိက္အလုပ္လုပ္။
သည္လိုႏွင့္ခရီးအေတာ္တြင္လာသည့္အခါ နင္လားငါလား ယွဥ္ၿပိဳင္ႀကဲရမည့္အေျခအေနတစ္ခုသို႔ေရာက္လာတတ္သည္။ ေစာေစာက `တဏွာ´ ႏွင့္ `ပညာ´ အားၿပိဳင္သည့္အေျခအေနမ်ဳိး။ သည္အေျခအေနမ်ဳိးတြင္ သဒၶါက ခြန္အားသစ္ႏွင့္ျပန္လည္အားျဖည့္ပါ၀င္ႏုိးထမွ ေတာ္ေပမည္။
သုိ႔ဆိုလွ်င္ ၀ီရိယ၊ သတိ၊ သမာဓိေတြသည္ အလုပ္ခြင္ထဲတြင္ ေမာေမာပန္းပန္းႏွင့္ ေဇာေခၽြးျပန္ရင္းတစ္ခါတစ္ခါအားကုန္သလို ျဖစ္သြားတတ္သည္။ သည္အေျခအေနသည္ တဏွာ ၀င္ေရာက္စီးနင္းႏိုင္ဖို႔ အခြင့္အေရးေပးလုိက္သလိုျဖစ္သြားမည္။
ထို႔ေၾကာင့္ေနာင္ေတာ္ႀကီးျဖစ္သည့္ သဒၶါကို ျပန္ႏႈိးရသည္။ အားျမွင့္ယမ္းအျဖစ္ ျပန္လည္အသံုးျပဳရသည္။
`အခက္အခဲေတြေတြ႔ေနၿပီ။ အတိုက္အခိုက္ခံေနရၿပီ။ ဒါေပမယ့္ေနာက္မဆုတ္နဲ႔။ ယံုၾကည္ၿပီးသားကို တစ္ေရြးမွ်မယြင္းမပဲ့ေစနဲ႔`စသျဖင့္ သဒၶါဗိုလ္က ညာသံေပး၍ ျပန္လည္၀င္လာရေပမည္။
၀ီရိယ၊ သတိ၊ သမာဓိ သံုးဦးေနရာတြင္ သဒၶါက တေက်ာ့ျပန္ျပန္၀င္လာေသာအခါ ေလးဦး၏အား ျဖစ္မလာေပဘူးလား။ ပိုမိုအားေကာင္းလာေသာအခါ တဏွာက လက္မႈိင္ခ်ရေတာ့မည္သာ။
ထိုအခါ ပညာက ရႊင္လန္းအားရစြာ ၀င္ေရာက္ခြင့္ရေတာ့မည္သာ။
ပညာဗိုလ္၏ အလင္းေရာင္သည္ သဒၶါ၊ ၀ီရိယ၊ သတိ၊ သမာဓိဗိုလ္တို႔၏ စြမ္းအားသတၱိမ်ားႏွင့္ ေပါင္းစပ္လုိက္ေသာအခါ ပိုမိုထြန္းလင္းေတာက္ပလာသည္။ ထိုအလင္းေရာင္၏အကူအညီျဖင့္ ခရီးဆက္ေလလွ်င္
ေယာဂီသည္ခရီးေဖာ္ျဖစ္သည့္ ဗိုလ္ငါးပါးတို႔၏ စ႐ိုက္ကိုနားလည္လွ်င္ ဗိုလ္ငါးပါးတုိ႕၏အစြမ္းသတၱိမ်ားကို ကၽြမ္းက်င္ႏုိင္နင္းစြာ အသံုးခ်တတ္ေလလွ်င္ အဓိကရန္သူႀကီးျဖစ္သည့္ တဏွာကို ပိုင္ပိုင္ႏုိင္ႏုိင္ႏွိမ္နင္းတတ္ပါလွ်င္ သတိပ႒ာန္လမ္းဆံုးသို႔ ေရာက္ဖို႔ရာမေ၀းေတာ့ေပ။
ျမသန္းစံ
(အပၸမာဒဓမၼရသမဂၢဇင္း၊ အတြဲ(၁)၊ အမွတ္(၁) မွ)

facebookသို ့ 

0 comments:

Post a Comment